Presentatiescript







Communicatie

Er zijn verschillende manieren van communicatie, zo heb je verbaal en nonverbaal. Maar deze communicatiemanieren kunnen verschillen bij persoonlijke communicatie en bedrijfscommunicatie. Het is hierbij heel belangrijk om feedback van anderen te aanvaarden. Op deze manier kan je namelijk groeien in je communicatie, wat niet alleen voor jezelf fijn is, maar ook voor de mensen om je heen en met wie je samenwerkt. Bij bedrijfscommunicatie is het heel belangrijk dat je op een duidelijke manier dingen doorgeeft. Wanneer je dit niet doet, is er grote kans op verwarring of zelf dat het helemaal fout gaat in het bedrijf. Maar om ervoor te zorgen dat mensen in het bedrijf ook aan het werk gaan met de dingen die je doorgeeft, is het ook van belang dat je ze motiverend aanspreekt. Om dit proces nog meer te verbeteren, is het fijn om een goede relatie te hebben met de mensen met wie je werkt. Heb je dit niet, dan is er grote kans dat ze geen dingen van je willen aannemen en ontstaat er oneningheid in het bedrijf.

Voor de persoonlijke communicatievaardigheden heb ik altijd bij alle presentaties die ik gaf na afloop gevraagd om feedback. Dit deed ik zodat ik wist wat ik goed deed, maar ook zodat ik wist wat ik kon verbeteren. In het begin vond ik dat altijd nogal moeilijk om te vragen, maar naarmate ik het meer deed werd het een standaard onderdeel waar je aan went. Zo heb ik bijvoorbeeld vorig jaar op de opleiding Kunstmatige Intelligentie aan de UvA een project gehad waar een eindpresentatie bij hoorde. Hier kwam als feedback dat ik wat minder snel moest praten, maar ook dat de powerpoint presentatie duidelijk was. Bij volgende presentaties heb ik extra goed gelet op de snelheid waarmee ik praatte om zo daarin te verbeteren.

Naast de persoonlijke communicatievaardigheden, ben ik ook bezig geweest met verbeteren. Bij mijn bijbaan als chauffeur heb ik ook vaak nieuwe mensen moeten inwerken in het vak. De eerste paar keer dat ik dit deed gaf ik van tevoren een lange uitgebeide uitleg over wat er allemaal bij kwam kijken en waar ze op moesten letten. Ik kwam er achter dat veel van de mensen die ik moest inwerken, heel snel een aantal dingen die ik verteld had waren vergeten. Dit was dus niet de beste manier om informatie over te brengen op anderen die nieuw waren in het vak. Om dit te verbeteren heb ik vervolgens bij andere mensen die ik moest inwerken eerst alleen de basis uitgelegd en vervolgens bij het meerijden steeds een stukje meer. Hierdoor konden ze het beter opslaan en vergaten ze het minder snel.